Co jsou to ordinační hodiny?
Ordinační hodiny jsou doba, kdy je k dispozici ordinace pro pacienty. Rozlišují se na hodiny pro odběry a pro konzultace (vyšetření). V konzultačních hodinách Vám zvedneme telefon (pokud nemáme obsazeno), nebo – pokud zvonění propásneme – zavoláme co nejdříve zpět.
Pracovní doba bývá daleko delší. Během ní voláme pacientům, děláme administrativu a provádíme nutné návštěvy pacientů. Mimo ordinační dobu však nebýváme ke kontaktování (mimo domluvené případy, většinou skrze elektronický komunikační portál). Proto je třeba ordinační hodiny znát.
Jaké jsou ordinační hodiny u nás?
V rámci ordinačních hodin je stanovena doba pro odběry a doba pro konzultace (vyšetření). Žádáme všechny pacienty, i ty akutní (mimo případy, kdy to opravdu nelze – ty jsou však velmi vzácné), aby se ohlásili předem – např. telefonicky nebo přes el. komunikační portál – najdeme společně vhodný termín.
Aktuálně ordinační hodiny vypadají takto:
Odběry krve | Dopolední konzultace | Odpolední konzultace | |
Pondělí | 7:00 – 8:00 | 8:00 – 12:30 | 13:30 – 16:30 |
Úterý | 13:30 – 16:30 | ||
Středa | 7:00 – 8:00 | 8:00 – 12:30 | |
Čtvrtek | 8:00 – 12:30 | 16:00 – 18:00 | |
Pátek | 7:00 – 8:00 | 8:00 – 13:30 |
Příjem posledního pacienta a telefonátu je 30 minut před koncem ordinační doby.
Kdo je akutním pacientem a proč objednáváme?
I akutní pacienti se objednávají
Akutním pacientem či pacientkou jste, pokud máte nový problém k řešení – např. když Vás o víkendu začalo bolet v zádech nebo máte od včerejška chřipkové příznaky. I v tomto případě nám prosím vždy zavolejte nebo napište – najdeme společně vhodný termín, v případně nutnosti ještě na tentýž den.
Když se nelze objednat…
Chápeme, že ohlásit se není možné vždy. Důvodem neohlášení ale nemůže být to, že se nám někdo dvakrát snažil dovolat a měli jsme obsazeno, nebo že se prostě „jenom chtěl na něco zeptat“ – takové zeptání se totiž může nakonec znamenat pro ordinaci značné zpoždění plánu.
Příklady, kdy chápeme, že se nelze objednat:
- Příklad č. 1: jste přespolní, jste odkázáni na autobus či vlak. Máte akutní problém, se kterým potřebujete k nám. Ještě nemáme otevřeno, takže se nám nedovoláte, ale mezitím by Vám ujel vlak a ten další jede až za hodně dlouho. V tom případě k nám přijeďte „naslepo“ a postaráme se o Vás.
- Příklad č. 2: jste blízko polikliniky v našich ordinačních hodinách a najednou vznikne akutní zdravotní problém, musíte k nám přijít rychle a nemáte ani čas zavolat – v tom případě Vás rovněž neodmítneme. (U urgentních stavů však může být rychlejší volbou rovnou zavolat 155)
Pokud se u Vás nebo Vašeho blízkého objeví urgentní stav – například příznaky infarktu myokardu, mozkové mrtvice nebo jeden z mnoha dalších neodkladných stavů, určitě nečekejte na začátek našich ordinačních hodin, ale volejte ihned první pomoc – číslo 112!
Proč objednáváme?
- Nechceme, aby naši pacienti ztráceli čas. Pokud přijde do čekárny naráz deset pacientů, musí ten desátý čekat desetinásobek toho, který je první na řadě.
- Plná čekárna vytváří i tlak na personál ordinace, aby pacienty odbavoval rychleji. Ve všech oborech lidské činnosti platí, že pokud rychlost přesáhne určitou mez, zákonitě se to projeví na kvalitě odvedené práce – a obor zdravotnictví není výjimkou. Snížení kvality Vašeho ošetření není v našem a jistě ani ve Vašem zájmu.
- Část pacientů ma infekční onemocnění. (K tomu ještě bohužel většina infekčních pacientů nerespektuje povinnost mít roušku či respirátor.) Vždy chceme vědět předem, kdo nám přijde do čekárny, aby se nestávalo, že v ní budou sedět zároveň pacient s infekční nemocí a pacient se silně sníženou imunitou.
Proč můžete i tak někdy čekat?
Tak už to na světě chodí, že lidé jsou různí a jejich nemoci také. I když se snažíme co nejlépe odhadnout, kolik času budeme na pacienta potřebovat, odhad je i při nejlepší vůli nepřesný. Někdy se konzultace dá urychlit, jindy to jde těžko nebo vůbec. Někdy musíme řešit neodkladný telefonát nebo jiný požadavek. Pokud čekáte, vždy je za tím nějaký konkrétní důvod. Nikdy nám však není jedno, zda pacienti čekají či nikoli. Většina pacientů u nás však čeká do 10 minut.
Velmi častým důvodem čekání je i to, že někdo z pacientů před Vámi přišel bez ohlášení.
Takže závěrem ještě jednou prosíme, sjednávejte si termíny i v akutních případech – pojďme společně ukončit již překonaný systém nahodilých návštěv a plných čekáren.
Děkujeme.